Dzisiaj nieco inny post, a jednak również bardzo ważny. Zaburzenia odżywiania, drastyczne diety, masa kompleksów, objadanie się.. Wpis ten kierujemy nie do osób które chcą schudnąć czy wyjść z zaburzeń odżywia, a do rodziców, przyjaciół i znajomych. Pamiętajmy, że to od nas w dużej mierze zależy to, jak nasi bliscy postrzegają samych siebie. Czy wasza córka bądź koleżanka z klasy nie będzie wstydziła się wyjść latem na plażę, czy nagle nie zacznie znikać po każdym posiłku w toalecie. Czy syn w przyszłości będzie mógł cieszyć się sprawnością, szybkością i pewnością siebie. Podejście do własnej osoby jest głównie kształtowane przez najbliższych. Słowa „na co ci ta dieta? I tak zaraz znowu znów utyjesz”, a co gorsza wyśmiewanie się z osób nieco okrąglejszych tylko pogorszą sprawę.

best-friends
Jeśli chcecie pomóc, postarajcie się dostosować do paru prostych zasad:

1. Nie oczekujcie od dzieci perfekcji we wszystkim czego się podejmą. Liczą się chęci! Nie każdy urodził się Einsteinem, nie każdy ma dwie złote rączki. Jednak każdy z nas jest w czymś dobry. Dlatego wspierajmy się wzajemnie w tym, co potrafimy, a pomagajmy sobie w rzeczach, z którymi mamy problem. 

2. Nie krytykujcie, nie obrażajcie, a przede wszystkim nie wyśmiewajcie się z siostry czy brata. Ktoś z rodziny przytył? To nie powód do wyzwisk, ale do zmotywowania tej osoby do pracy nad samym sobą. Zabierzcie ją na rower, zaproponujcie wspólne bieganie czy treningi na siłowni. Wyśmiewaniem się możecie doprowadzić ją prosto z nadwagi do anoreksji.

3. Unikajcie kupowania na zapas słodyczy. Takie wysokokaloryczne przekąski nie powinny  znajdować się w domu. Oczywiście nie mówimy, żeby w ogóle nie sięgać po słodycze. Jednak trzymanie w szafce mnóstwa czekoladek, chipsów i żelków może nagle zamienić się w niekontrolowane objadanie się. 

4. Przede wszystkim pamiętajcie, aby troszczyć się o zdrowie a nie szybkie efekty utraty wagi. Warzywa i owoce powinny znaleźć się w każdym posiłku.

5. Nie traktujcie jedzenia jak nagrody. (Jeszcze parę dni temu widzieliśmy jak rodzice dali synkowi loda tylko po to, żeby siedział cicho.)

6. Przestrzegajcie podstaw prawidłowego odżywia. Niech posiłki będą pełnowartościowe. Niestety kanapki z serem czy dżemem przygotowane do szkoły do takich się nie zaliczają.

7. Wspólne wyjścia planujcie tak, aby nie było to kolejne wyjście do KFC czy McDonalda. Szukajcie miejsc gdzie możecie aktywnie spędzić czas. Spacery, przejażdżki rowerowe czy gry w parku powinny być na porządku dziennym.

8. Najważniejsze to wsparcie naszych bliskich. Nie zniechęcajcie ich i nie wmawiajcie, że nie dadzą rady. Dadzą, jeśli sami w to uwierzą, a wy możecie im w tym pomóc.