Po dłuższej nieobecności wracamy do was z masą nowych, świetnych pomysłów na artykuły. Na pierwszy ogień pójdzie temat, który od jakiegoś czasu bardzo nas kręci, a mianowicie – Street workout!
IMG_20160514_111617

 

Kalistenika jest to aktywność fizyczna opierająca się na ćwiczeniach z masą własnego ciała, czyli wszelkiego rodzaju pompki, dipy, podciągania, brzuszki czy przysiady. Pozwala nam na wzmocnić i poznać nasze ciało. Świetnie kształtuje mięśnie wewnętrzne i zewnętrzne, wzmacnia stawy, poprawia koordynację i równowagę ciała.

Kalistenika jest świetną opcją treningową dla każdego zwłaszcza w okresie wiosennym i letnim, kiedy słońce samo wyciąga nas z domu. Można ćwiczyć praktycznie wszędzie, czy to na specjalnym placu do tego przeznaczonym, placu zabaw, boisku czy w parku. Nie potrzebujesz do tego żadnego sprzętu. Wystarczy ciężar własnego ciała.

Dlaczego warto wybrać taki rodzaj treningu? Oto kilka powodów 😀 

  1. SPRAWNOŚĆ! Chyba najważniejszy plus treningów kalistenicznych. Ruchy anatomiczne podnoszą możliwości w stosunku do naszego ciała. Wzmacnia się całe ciało, ale przede wszystkim wzrasta siła. Ciężary może i budują mięśnie, ale na pewno nie budują tak siły jak ćwiczenia z własnym ciężarem ciała.  Taka sprawność przyda się nam w sytuacjach zagrażających życiu. Wiadomo, że w walce zawsze wygra zwinniejszy. Sprawność i wyćwiczone ruchy dają ogromną przewagę.
  2.  SPALANIE  TKANKI TŁUSZCZOWEJ. Trening z ciężarem własnego ciała zmusza organizm do pobierania energii z tłuszczy. Kiedy konieczna jest praca izometryczna i izotoniczna oraz wysokie napięcie mięśniowe niezależnie jakie to ćwiczenie, spalany jest tłuszcz. Raczej nikt z nas nie spotkał się z osobom uprawiającą taki rodzaj aktywności, która miałaby nadmiar tłuszczu na brzuchu.
  3. TRENING DLA KAŻDEGO. Takie ćwiczenia można wykonywać w każdym wieku. Są to treningi naturalne dla człowieka. Wzmacniają stawy oraz wydłużają możliwość aparatu ruchu do dobrej kondycji.
  4.  TANI SPORT! Wiele osób często przez brak środków na koncie odpuszcza sobie wydłużenie karnetu na siłownie, przez co zaniedbuje treningi i zniechęca się do jakiejkolwiek aktywności. Kalistenika nie wymaga od nas wydawania pieniędzy, ponieważ miejsce do ćwiczeń masz na dworze, a przy odrobinie wyobraźni dobry trening zrobisz nawet w domu.
  5. POZNAWANIE WŁASNEGO CIAŁA I NOWE WYZWANIA. Z czasem każdy nabiera nowych umiejętności, a nauczenie się ćwiczeń, które wcześniej sprawiały nam problem, daje podwójnego kopa do działań.  Chęć opanowania kolejnych trudności uczy nas kontroli nad ciałem. Wiele z tych ćwiczeń może się okazać czasochłonne i wymagać od nas na prawdę sporo zaangażowania, ale warto!
  6. BEZPIECZEŃSTWO. Przez wykonywanie ruchów zgodnych z anatomią człowieka raczej mało prawdopodobne jest zrobienie sobie krzywdy. Przez brak ciężarów nie ma możliwości przeciążania tkanek. Zdecydowanie mniejsze zagrożenie stanowi podciąganie czy robienie dipów niż branie 200kg na klatę.
  7. ZDROWIE. Kalistenika jest metodą treningową dla osób w każdym wieku. Zapobiega wadą postawy, przygotowuje ciało do codziennych trudności, a nawet wydłuża zdolności ruchowe na lata.

Zapewne wielu z was zapyta jak w ogóle zacząć przygodę z tym sportem?

Nie ma reguły, po prostu idź i ćwicz! Jednak na początku wyznacz sobie cel, do którego chcesz dążyć. Wszystko da się zrobić, jednak wymaga to sporo czasu i pracy. Wyznaczając sobie cel na pewno zmotywujesz się do działania, nie będziesz stać w miejscu i gubić się w tej przygodzie. Duże znaczenie ma to, jak wcześniej wyglądała Twoja aktywność i na jakim jesteś etapie. Na pewno początkujący powinni stopniowo zaczynać ćwiczenia począwszy od podstawowych takich jak pompki, podciąganie, przysiady czy deski. Dużą rolę odgrywa też rozciąganie. Nie rzucaj się na trudniejsze ćwiczenia, tylko opanuj te najprostsze. Jakąkolwiek drogę wybierzesz, skup się na wzmocnieniu pleców oraz brzucha, ponieważ te partie angażowane są w każdym ćwiczeniu. Jeśli nie jesteś w stanie robić pompek, możesz zacząć od ułatwienia sobie zadania i wykonywać je na wysokich miejscach do podporu. Podciągania możesz nauczyć się z pomocą góry lub partnera treningowego.

Jak często wykonywać treningi kalisteniczne?

Tutaj również nie ma jednej, żelaznej zasady. Ważną kwestię odgrywa tutaj odżywianie, sen, regeneracja i poziom treningów. Po pierwszym treningu zapewne kilka dni zajmie Ci dojście do siebie i odzyskanie sił, jednak z czasem ciało się przyzwyczai i będziesz mógł trenować nawet 3-4 razy w tygodniu.

Jakie ćwiczenia wdrożyć do planu treningowego?

Pompki, prostowanie ramion w podporze, podciąganie, deska, przysiady, mostki, stanie na rękach, brzuszki.. to tak na początek 🙂