Chyba każdy z nas zna osobę, która wiecznie narzeka na zmęczenie. A może to właśnie Ty jesteś taką osobą? Powinieneś wiedzieć, że nie jest to normalne i że Twój organizm wyraźnie wysyła Ci jakieś sygnały. Tylko jakie? Właśnie o tym warto się dowiedzieć, dlatego powstał ten post.

Często przez uczucie zmęczenia nie masz ochoty na nic. Leżenie na kanapie przed tv wydaje się dla Ciebie najlepszą opcją na spędzenie dnia. Aktywność fizyczna? NO WAY! Gotowanie? Lepiej sięgnąć po paczkę chipsów. Oczywiście ludzie aktywni również borykają się z tym problemem. Na treningach nie dają z siebie 100 %, zresztą już samo wyjście na trening to dla nich męczarnia. A po treningu? Nic, tylko spać.

Osoby, którym towarzyszy ciągłe uczucie zmęczenia ograniczają ruch do minimum. Dlaczego? Bo organizm przez nieprawidłowe funkcjonowanie zaczyna sam oszczędzać energię i wysyła nam sygnały, że nie masz siły nawet wyjść z domu do sklepu, a jak już musisz, to oczywiście autem, żeby za bardzo się nie zmęczyć idąc pieszo. Nie jest to niestety zdrowe, dlatego sprawdź, czy nie zmagasz się z którąś z poniższych przyczyn przemęczenia.

Pierwsza myśl, jaka nasuwa się na myśl, to zła dieta. Może być to przyczyna zbyt niskiej podaży kalorii, jaką dostarczasz do organizmu. Jeśli jesteś osobą, która wiecznie się odchudza, to może być powód wiecznego zmęczenia. Będąc na ujemnym bilansie kalorycznym nie dostarczasz organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych, co prowadzić może do niedoborów witamin, minerałów i odpowiedniej energii oczywiście. Nie oznacza to natomiast, że nie możesz się w ogóle odchudzać. Jednak jeżeli trwa to zbyt długo, zwyczajnie wycieńczasz samego siebie, dlatego co mniej więcej 8-10 tygodni redukcji powinieneś wrócić na swój zerowy bilans kaloryczny na 1 lub 2 tygodnie, aby znów naładować energię, uzupełnić niedobory i odzyskać siły do dalszej pracy. Po upływie tego tygodnia lub dwóch nie wracaj na bilans, na którym poprzednio zakończyłeś redukcję, tylko tnij na nowo o 200-300 kalorii.

Zbyt wysoka ilość rafinowanych węglowodanów w diecie w ogromnym stopniu przyczynia się do zmęczonego organizmu. Twoje odżywianie opiera się na białym pieczywie, słodzonych napojach i słodyczach? No to już wiesz, co powinieneś zmienić. Produkty zawierające syrop glukozowo – fruktozowy, cukier, tłuszcz palmowy itp powinny być zminimalizowane, a nawet wykluczone z diety. Staraj się wybierać żywność, która nie ma dużego wpływu na poziom cukru we krwi.

Być może czujesz zmęczenie, bo źle sypiasz w nocy. Niestety brak snu może niszczyć psychikę i zdrowie. Powinieneś sypiać ok. 7-9h. Krótki i niespokojny sen źle wpływa na regenerację organizmu. Nieprzerwany sen niesie za sobą korzyści, ponieważ pozwala zregenerować umysł jak i ciało, a tym samym pozwala poczuć energię następnego dnia. Podczas snu ciało uwalnia hormony regulujące poziom energii i metabolizm.

Siedzący tryb życia nie służy nikomu. Wiele osób twierdzi, że są zbyt zmęczeni, żeby ćwiczyć. Powodem może być fakt, że bezczynność przyczynia się do niskiej podaży energii w ciągu dnia lub zespół chronicznego zmęczenia (fibromialgia). U osób zdrowych ćwiczenia pomagają znacznie zredukować uczucie zmęczenia.

Zbyt mała ilość płynów w ciągu dnia także wpływa na uczucie zmęczenia. Już nawet niewielkie odwodnienie organizmu zmniejszyć może poziom energii jak i koncentrację. Wiele biochemicznych reakcji, które zachodzą w organizmie, powoduje utratę wody, dlatego musi ona zostać dostarczona dla prawidłowego funkcjonowania.

Nawet stres może powodować zmniejszenie poziomu energii jak i jakości życia. Wiadomo, że ciężko jest unikać stresowych sytuacji, jednak są metody, które pomagają zachować większy spokój w takich momentach. Aktywność fizyczna jest lekiem na wszystko, a w tym przypadku joga jak i medytacja sprawdzą się idealnie.

Kolejnym powodem zmęczenia jest zbyt niska podaż białka w diecie. Jak wiadomo białko wspomaga pracę metabolizmu oraz zapobiega zmęczeniu. Warto uwzględnić zdrowe, pełnowartościowe źródło białka w każdym posiłku. Czy to jaja, ryby, mięso, odżywka białkowa, dobrej jakości nabiał – powinieneś włączyć je na stałe do swojej diety. Pamiętaj, że im wyższy poziom aktywności fizycznej i im cięższy rodzaj treningów, tym więcej białka będziesz potrzebować.

Nadwrażliwość lub nietolerancje pokarmowe wywołują objawy takie jak zmęczenie, problemy z trawieniem, wysypka, bóle głowy i brzucha, katar, złe samopoczucie w ciągu dnia. Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy, że ma nietolerancję na gluten lub nabiał. Kolejnymi produktami, które są często nietolerowane przez organizm są jajka (żółto jest silnie alergizujące), kukurydza, orzechy ziemne, sztuczne słodziki, cukier, soja. Warto zrobić sobie na badania na nietolerancje pokarmowe.