Jak to jest, że jedni trzymają dietę cały rok, a inni poddają się już po tygodniu? Jak nauczyć się zdrowo odżywiać, polubić się ze swoją dietą i w końcu zrobić formę oraz zadbać o swoje ciało na dłuższe lata? Sposób na to jest prostszy niż myślisz. Przeczytaj całość i przekonaj się sam 😉

 

ZDROWE ODŻYWIANIE TO NIE SUCHE, NIEPRZYPRAWIONE ŻARCIE

Od dawna zdrowe odżywianie kojarzone jest z gotowaniem na parze, jedzeniu suchych wafli ryżowych, sałatek i jogurtów. Przez taki schemat wiele osób zniechęca się do diety już po paru dniach, stąd szybki powrót do starych nawyków żywieniowych. Owszem, gotowanie na parze jest zdrowe, jednak równie dobrze możesz smażyć czy piec. Musisz tylko wiedzieć jak swoje dania przygotowywać. Smażyć możesz na takich tłuszczach jak:

  1. Olej kokosowy
  2. Oliwa z oliwek
  3. Smalec
  4. Masło klarowane

Druga sprawa jest taka, że nikt nie zabroni ci używać przypraw. Tak, to kolejny błąd popełniany przez osoby przechodzące na dietę. Zero soli, zero cukru, żadnych sosów, jedzenie bez smaku – BŁĄD! Na świecie jest tyle przypraw, że ciężko zliczyć, a Ty możesz używać większości z nich. Curry, papryka słodka, czosnek granulowany, sól, pieprz, zioła, cynamon, chilli… To wszystko nadaje smak twoim daniom, więc nie wykluczaj tego ze swojego jadłospisu. Możesz również robić sobie sosy do dań z mleczka kokosowego, tapioki i curry lub z oliwy z oliwek z ziołami i czosnkiem. Sól jest również bardzo ważnym składnikiem diety, więc nie zapominaj dodawać jej do swoich dań.

Dobrze, że wykluczasz cukier, jednak nie oznacza to brak słodkości do końca życia. Są przecież takie zamienniki jak ksylitol, erytrytol, słodzik czy miód. Z ich wykorzystaniem możesz robić ciasta, omlety na słodko,a nawet dodać do kawy czy herbaty.

OWOCE NIE SĄ ZAKAZANE

A nawet są obowiązkową pozycją w diecie! Każdy lubi owoce i uwierz, że dzięki nim nawet my rzadko kiedy mamy ochotę na słodycze. Na naszej stronie w zakładce MUSCLE KITCHEN znajdziesz świetne przepisy na słodkie naleśniki, pankejki i omlety z owocami, które z ręką na sercu są lepsze niż czekolada! 🙂 owoce mają mnóstwo witamin i składników odżywczych, dlatego włącz je do diety i ciesz się smakiem oraz wartościami. Najlepiej spożywać je jako element posiłku (czyli np z omletem) albo jako deser po posiłku na wytrawnie. Banan czy jabłko nie powinny być traktowane jako osobny posiłek w ciągu dnia, ponieważ każdy posiłek powinien być pełnowartościowy (no chyba, że w pracy nie masz czasu zjeść nic większego).

Warzywa również są niezbędnym elementem diety. I nie, nie zachęcamy Cię do jedzenia sałatki na każdy posiłek. Wystarczy, że w każdym posiłku znajdować się będzie chociaż trochę warzyw, a już uzupełnisz go w niezbędne witaminy i minerały. Może być to ogórek kiszony, pomidor i trochę cebuli do śniadania, a do obiadu podsmażona marchewka z porem, cukinią i papryką + garść rukoli. Do kolacji kilka różyczek brokuła i voila! (Oczywiście może być ich więcej, warzyw nigdy dość).

WYRZUĆ SUCHARY I JOGURCIKI, ZACZNIJ JEŚĆ DOBRZE

Nie wafle ryżowe czy chlebki vasa, tylko porządne źródła węglowodanów mają mieć miejsce w Twojej kuchni. Ryż (basmati, jaśminowy, paraboliczny), kasze (jaglana, gryczana), makarony pełnoziarniste, ziemniaki, mąki bezglutenowe (jaglana, gryczana, z amarantusa, kokosowa), płatki owsiane i jaglane, komosa ryżowa, pieczywo pełnoziarniste na zakwasie – to powinny być niezbędne produkty węglowodanowe w kuchni każdego. Oczywiście nie zapominamy o źródłach białka, ponieważ białko to podstawowy budulec jeśli chodzi o naszą sylwetkę, który dodatkowo odpowiada za sytość posiłków oraz podkręca metabolizm. Najpewniejszymi źródłami białka są: jajka, mięso, ryby oraz nabiał dobrej jakości. I tutaj dla pewności przytoczymy kolejny utarty schemat, który często towarzyszy osobom przechodzącym na dietę. Mianowicie zaczynają jeść mnóstwo jogurtów, twarogów i serków wiejskich, co może jedynie zniechęcić do dalszego trzymania diety, a nawet negatywnie odbić się na zdrowiu, ponieważ nabiał w dzisiejszych czasach niestety jest bardzo kiepskiej jakości. Poza tym co byś wolał zjeść na obiad – jogurt z płatkami czy pieczone ziemniaczki, łososia i świeże warzywka? 🙂

TŁUSZCZE NADAJĄ SENS TWOIM POSIŁKOM

Więc nie wyłączaj ich z diety, bo ktoś napisał, że tłuszcze są złe. Ten ktoś zapomniał wspomnieć, że prócz złych tłuszczy są jeszcze te dobre i mają one znaczną przewagę. Chodzi o to, że zamiast tłustych sosów do obiadów lepiej dodać np oliwę z oliwek lub awokado. Zamiast margaryny czy zwykłego masła ze sklepu lepiej stosować masło klarowane lub wiejskie, olej koko czy oliwę. Warto do diety włączyć orzechy, kokosa, zdrowe tłuszcze nierafinowane. Jak sery żółte to tylko długo-dojrzewające, parmezan lub cheddar. Nawet czekolada jest zdrowa, ale koniecznie gorzka (najlepiej 85-100%). Tłuszcze są nośnikiem smaków, więc wzbogać swoje jedzenie w te dobre źródła.

Często słyszymy, że ktoś nie chce się zdrowo odżywiać, bo nie ma czasu jeść 5 posiłków dziennie. Kolejny mit, który na szczęście już dawno został obalony. Wcale nie musisz jeść regularnie 5 posiłków dziennie. Wystarczą Ci 3 posiłki (np. śniadanie, obiad, kolacja), jednak muszą być dosyć spore, żeby pokryć Twoje zapotrzebowanie. Między czasie możesz zjeść jakieś owoce lub wypić szejka. Grunt to nie być niewolnikiem własnej diety, bo wtedy zaczynają się schody. Nie myśl, że przy zdrowym odżywianiu musisz rezygnować ze wspólnych wyjść ze znajomymi, kolacjach z ukochanym czy obiadów z rodziną. Na wszystko znajdzie się miejsce jeśli nauczysz się zdrowych nawyków i kontroli nad tym, co jesz. Nawet w restauracjach można jeść zdrowo i smacznie, bo restauracje to nie tylko fast foody i pizzerie.

Wiesz, co jeszcze bardzo dobrze wpływa na Twój organizm, wspomaga metabolizm, poprawę skóry i włosów, roznosi składniki odżywcze po Twoim organizmie i pomaga schudnąć lub utrzymać fajną, zdrową sylwetkę?

PICIE WODY!

Powinno się wypijać ok 2-3 litry wody dziennie. Z tym wiele osób ma problem. Zatem jak nauczyć się pić wodę i wklepać sobie ten nawyk raz na zawsze:

  1. Możesz dla lepszego smaku pić wodę wyciśniętą z cytryną lub mrożonymi malinami.
  2. Zawsze jak gdzieś wychodzisz zabieraj ze sobą butelkę wody. Na zakupy, do pracy, na spacer – wszędzie.
  3. Trzymaj wodę zawsze gdzieś na widoku. W samochodzie, w pracy przy biurku, w domu w każdym pokoju. To przypominać Ci będzie o tym, że musisz ją pić.
  4. Kiedy ktoś proponuje Ci coś do picia zawsze proś o wodę.
  5. Jedz warzywa i owoce, które zawierają dużo wody. To również w jakimś stopniu pomoże Ci uzupełniać te 2-3 litry dziennie

Oczywiście poza wodą możesz pić kawę, herbatę, napoje zero (rzadziej), świeżo wyciskane soki.

OCHOTA NA SŁODYCZE? ŻADEN PROBLEM!

To, że zdrowo się odżywiasz nie oznacza, że nie możesz jeść słodkich, pysznych posiłków. My sami codziennie jemy omlety i naleśniki na słodko z owocami, owsianki lub pieczemy pyszne, zdrowe ciasta. Internet aż roi się od pomysłów na takie dania, a na naszej stronie również znajdziesz kilka ciekawych przepisów 🙂 wystarczy, że zamiast mąki pszennej użyjesz jaglanej, gryczanej, żytniej, kokosowej lub innej mąki bezglutenowej, a cukier jak już wyżej pisaliśmy zastąpisz ksylitolem, erytrytolem lub słodzikiem. Owoce również świetnie wpasują się do wypieków i omletów. Możesz zrobić np brownie z fasoli z wykorzystaniem dojrzałych bananów, chlebek bananowy, sernik z twarogu czy naleśniki z malinami czy jabłkiem i cynamonem. Opcji jest serio mnóstwo i tutaj już możesz wykazać się wyobraźnią 😀

Ale, ale.. nie tylko słodycze możesz robić w wersji fit. Oczywiście, że pizza, frytki czy burgery mają miejsce w zdrowej diecie. Frytki możesz zrobić z ziemniaczków w piekarniku, a pizzę wykonać na pełnoziarnistym spodzie (choć w internecie są nawet przepisy na spód do pizzy z twarogu lub kalafiora), a w burgerze wystarczy, że zmienisz bułę i wrzucisz do niego świeżą wołowinkę, warzywa i domowej roboty sos 😀

Jak widzisz w kuchni trzeba kombinować, bo zdrowa dieta to nie tylko ryż i kurczak, tylko cała maaaaaasa przepysznych dań!

A jakie korzyści niesie za sobą zdrowe odżywianie?

  1. Świetne samopoczucie! Nasi podopieczni najczęściej zadowoleni są z tego, że czują się pełni energii, nie są ospali tylko chętni do pracy.
  2. Brak wzdęć. Z tym problemem boryka się wiele osób. Zdrowa dieta bogata w witaminy i minerały, błonnik oraz wodę na prawdę robi świetną robotę, ponieważ wzdęcia potrafią zniknąć z dnia na dzień. Przetworzone jedzenie i złe tłuszcze są zwykle czynnikiem złego samopoczucia oraz wzdęć, przez co nie czujemy się komfortowo w swoim ciele. Aby tego uniknąć warto zastosować się do naszych rad, ponieważ taki sposób żywienia nakręca metabolizm i pozytywnie wpływa na pracę całego organizmu. Dodatkowo warto włączyć do swojej diety probiotyki i kiszonki, które usprawniają pracę jelit, co również wpływa na trawienie i lepsze samopoczucie.
  3. Lepsza sylwetka! Dla osób, które dodatkowo trenują zdrowa dieta będzie świetną opcją, ponieważ szybciej osiągną rezultaty oraz doda im więcej siły i energii do ćwiczeń, a jak wiadomo nic tak nie motywuje, jak własne efekty ciężkiej pracy!
  4. Poprawa skóry i włosów. Kolejnym problemem, z którym wiele ludzi ma problem to zniszczone, suche włosy oraz brzydka cera. Zdrowe odżywianie wpływa pozytywnie nie tylko na nasz wewnętrzny stan zdrowia, ale także na to, co widać na zewnątrz. Włosy odzyskują życie, a cebulki pobudzają się do wzrostu kiedy dostarczamy im cennych składników odżywczych, tak samo cera staje się ładniejsza, pojawia się coraz mniej niedoskonałości, aż pewnego dnia nie zobaczysz ich praktycznie wcale.
  5. Redukcja cellulitu. O tym warto poczytać tu -> SPOSÓB NA CELLULIT

Mamy nadzieję, że zachęcimy was do zdrowego odżywiania :)!