U osób, którzy nie zażywają suplementów, lub ograniczają je do minimum, regeneracja przebiega nieco wolniej, lecz wcale nie oznacza to, że efekty będą gorsze. My osobiście stawiamy na jak najbardziej naturalną dietę i jak najmniej chemii w chemii, dlatego nie zażywamy żadnych dodatkowych środków, które uważamy za zbędne. O czym mowa? O suplementach typu kreatyna, carbo, bcaa i tym podobne. Z dobrą, odpowiednio zbilansowaną dietą można wypracować na prawdę zadowalające efekty i tego się trzymamy.

Nasz codzienny jadłospis opiera się na zdrowych, sprawdzonych produktach i wcale nie oznacza to, że wydajemy kupę kasy w sklepach ekologicznych. Zakupy robimy najczęściej z Biedronce (szok?!) oraz pobliskich bazarkach. Jak wiadomo dieta ma ogromny wpływ na regenerację, dlatego zdajemy sobie sprawę, że jakość jedzenia musi być dobra. Wiele osób po treningu sięga po suplementy. My zdecydowanie wolimy po treningu zjeść posiłek zawierający dużą ilość węglowodanów prostych oraz białka. (np. omlet z owocami lub rozgotowany ryż z mięsem). Może i gainer, carbo lub odżywka białkowa wchłaniają się nieco szybciej, ale normalny posiłek przekonuje nas o wiele bardziej, niż proch, a różnica we wchłanianiu, uzupełnianiu glikogenu i naprawianiu zniszczonych włókien jest niewielka.

Nie tylko posiłek potreningowy ma znaczenie. Liczy się to, co jesz przez cały dzień. Dlaczego? Dlatego, że mięśnie nie rosną na treningu, tylko w czasie regeneracji, a jak już wspomnieliśmy dieta ma ogromny wpływ na regenerację. Jak to mówią „jesteś tym, co jesz”, a nawet „gówno jesz, gównem się stajesz”, dlatego nie wkładamy do ust byle czego. Żeby nie było – nie musisz trzymać czystej miski w 100% każdego dnia. Twoja dieta nie musi zawierać jedynie naturalnych produktów. Twoja dieta powinna się opierać o takie produkty, ale parę mniej zdrowych dodatków do posiłków w niczym Ci nie zaszkodzą. Tak samo jak fakt, że raz na parę dni zjesz coś przetworzonego. Nie wpłynie to znacząco ani na zdrowie, ani na sylwetkę, jeśli szybko wrócisz do zdrowych nawyków.

DLA KOGO SUPLEMENTY?

Niestety osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z siłownią zaślepieni są reklamami odżywek i zdjęciami sportowców, którzy je zażywają. No właśnie, sportowcy. To jedyny wyjątek wśród osób trenujących, którym suplementy są potrzebne. Weźmy na przykład takiego kulturystę. Jego treningi są bardzo ciężkie. Czasami odbywają się nawet 2 razy dziennie lub kilka dni z rzędu. Taka osoba zdecydowanie potrzebuje szybkiej regeneracji, dlatego bez odpowiedniej suplementacji się nie obejdzie. Ten rodzaj sportu nie jest zdrowy. Wycieńczanie organizmu i pakowanie w siebie różnych środków nie niesie za sobą żadnych zdrowotnych korzyści. Osoby, które biegają długie dystanse powinny również zaopatrzyć się chociażby w bcaa i pić je w czasie biegu bądź zaraz po jego zakończeniu. Biegacze powinni mieć dietę bogatą przede wszystkim w węglowodany, dlatego jeśli w ciągu dnia ciężko jest przejeść im duże ilości węglowodanów, mogą zaopatrzyć się dodatkowo w carbo. Dla ‚niejadków’ również lepszym rozwiązaniem będzie uzupełnienie diety w suplementy niż niedojadanie czy zbyt niska kaloryczność diety. Tyczy się to głównie osób, które chcą przybrać na masie, a kaloryczność ich diety jest bardzo wysoka, przez co ciężko im wszystko dojeść. W takim przypadku warto wprowadzić zamienniki w postaci odżywki białkowej, carbo czy gainerów, które z łatwością nabiją kalorie i nie pozostawią uczucia przejedzenia.

Jednak osoby uprawiające sport narażone są na niedobory o wiele bardziej niż ludzie nietrenujący. W takim przypadku powinieneś zabezpieczyć się w dodatkowe witaminy i minerały, a to w zupełności wystarczy.

Co zastąpi suplementy w diecie?

Znajdź lepsze, zdrowsze rozwiązania, niż pakowanie w siebie prochu i masy tabletek. Pełnowartościowe posiłki bogate w dobrej jakości mięso, jaja, ryby, świeże warzywa i owoce, zdrowe kasze, komosę ryżową, ryż. Oczywiście nie zapominaj o tłuszczach, które odpowiadają za wchłanianie niektórych witamin i minerałów do organizmu oraz są nośnikiem smaku.

Uzupełniaj dietę w produkty wspomagające pracę jelit.  To właśnie od jelit zależy Twoje zdrowie, odporność, a nawet samopoczucie. Prawidłowe funkcjonowanie jelit jest niezbędne do życia, ponieważ dzięki nim energia z pożywienia zamieniana jest w energię życiową. Ponadto pełnią bardzo ważną funkcję ochronną. Do organizmu każdego dnia wdziera się mnóstwo wirusów, pierwotniaków, bakterii, grzybów i innych, szkodliwych patogenów. 70 % wszystkich komórek odpornościowych (limfocytów), które rozpoznają szkodliwe antygeny, znajdują się właśnie w jelitach. Zadaniem limfocytów jest ochrona naszego zdrowia. Niestety przez przyczyny takie jak niekorzystna flora bakteryjna, stany zapalne czy nieszczelność jelit może zostać zachwiana równowaga pomiędzy przyjaznymi dla nas limfocytami, a złymi patogenami. W takich sytuacjach często powstają choroby, takie jak alergie, infekcje, a nawet choroby autoimmunologiczne. Dlatego zadbaj o swoje jelita i zrównoważoną florę bakteryjną nie tylko dla zdrowia, ale i dobrego samopoczucia.