„Ćwicz codziennie i schudnij 5 kg w 7 dni!” – Jak wiele razy słyszałeś bądź przeczytałeś takie hasło w telewizji, gazecie i internecie? Zapewne nie raz Twoją uwagę przykuły zdjęcia przemian ludzi, którzy schudli w expresowym tempie. Zwykle jakie zdjęcia dzieli parę lat różnicy lub zwyczajnie przerobione są w jakimś programie, ale hasła „w tydzień!”, „w 30 dni!” potrafią wzbudzić zainteresowanie.

Nie daj się zwieść reklamom przedstawiającym środki odchudzające, spalacze, gotowe plany żywieniowe i treningowe oferujące jak najszybszą utratę wagi. Każdy człowiek jest indywidualną jednostką, która potrzebuje innego odstępu czasu oraz innych metod na to, by schudnąć. To, że komuś udało się zrzucić zbędne kilogramy trzymając się pewnej puli kalorii i ilości treningów wcale nie oznacza, że taki rozkład podziała też na Ciebie.

Powiedzmy, że pewna osoba jest wysoka i otyła, przez całe życie odżywiała się produktami przetworzonymi, głównie węglowodanami prostymi, które mają największą tendencję do odkładania się tkanki tłuszczowej oraz zatrzymania wody w organizmie. Nagle postanawia schudnąć, więc zaczyna jeść o wiele mniej oraz wprowadza aktywność fizyczną do swojej codzienności. Taka osoba jest w stanie zrzucić 5 kg w parę dni, ale będzie to głównie woda i max 1 kg tkanki tłuszczowej. To naturalna reakcja organizmu. Pozbywa się on wody, gdyż przez niską podaż węglowodanów nie ma tendencji do trzymania wody w mięśniach i pod skórą.

Dla jednych pierwszy miesiąc będzie najbardziej opornym, a dla drugich najbardziej dynamicznym okresem odchudzania.

Kolejny temat, który należy poruszyć, to przetrenowanie organizmu.

Jednym z najczęściej popełnianych błędów u osób, które zaczynają swoją przygodę z dietą i treningami to narzucenie sobie zbyt wysokiego poziomu aktywności fizycznej. Zaczynają się codzienne treningi, które trwają dłużej, niż powinny. Godzinne sesje kardio, trochę ciężarków, trochę skakania przed filmikami z YT i tak oto doprowadzamy do wycieńczenia organizmu. Przetrenowanie zakłóca prawidłowe funkcjonowanie organizmu, ponieważ zachodzi do zaburzeń fizycznych i psychicznych.

Przetrenowanie to zmęczenie organizmu. Spowodowane jest zbyt intensywnym wysiłkiem fizycznym i psychicznym. Zbyt wysoki poziom aktywności fizycznej przyczynia się do odkładania w mięśniach kwasu mlekowego, a poprzez nadmierne pocenie się może dochodzić nawet do odwodnienia organizmu. Zapas glikogenu zostaje wyczerpany, a wydolność organizmu znacznie się zmniejsza. Ponadto organizm regeneruje się znacznie wolniej.

Objawy zaburzeń psychicznych to między innymi: rozdrażnienie, zły sen, brak apetytu, zniechęcenie do treningów, apatia, słabsza koncentracja.

Objawy zaburzeń fizycznych to między innymi: duszność, ból stawów, ból mięśni, zawroty głowy, infekcje, osłabienie odporności, częstsze choroby, wyczerpanie.

Przetrenowanie prowadzi do pogorszenia kondycji i wydolności organizmu. Kiedy osoba uprawiająca sport nie ma czasu na odpoczynek i prawidłową regenerację, zmęczenie nasila się, a organizm wycieńcza coraz bardziej. Kondycja oraz wydolność pogarsza się. Dochodzi również do drżenia kończyn i mięśni, większej potliwości, podwyższonego tętna oraz przyśpieszonego oddechu. To nie wszystko. Organizm doznaje zaburzeń parametrów krwi i testosteronu, wzrasta poziom adrenaliny i kortyzolu, zmniejsza się ilość węglowodanów w wątrobie i mięśniach, zwiększa się zużycie energii oraz tlenu.

UNIKNIJ PRZETRENOWANIA!

W przypadku, kiedy dochodzi do przetrenowania, należy zmniejszyć intensywność treningów. Powinny trwać one krócej, a my nie powinnyśmy dawać z siebie 100 % możliwości. Trening powinien być odpowiednio dostosowany do stanu zdrowia, kondycji oraz możliwości danej osoby. Każdy trening musi zawierać rozgrzewkę oraz rozciąganie. Gdy w czasie treningu odczuwasz zmęczenie lub niechęć, powinieneś przerwać ćwiczenia i zwyczajnie odpocząć. Po treningu zawsze pamiętaj o odpoczynku. Organizm potrzebuje czasu na regenerację, dlatego nie powinieneś ćwiczyć 7 razy w tygodniu. Idealnie sprawdzi się potreningowa drzemka. Pamietaj, że aktywność fizyczna to również spacery, joga, pływanie, rozciąganie. Nie musisz opierać się jedynie na dźwiganiu ciężarów. Pamiętaj o nawadnianiu w trakcie wysiłku oraz w ciągu dnia. Woda transportuje substancje odżywcze do mięśni i usuwa zbędne produkty ich pracy jak i toksyny z organizmu. Kolejna kwestia to dieta. Nasze menu powinno opierać się na pełnowartościowych posiłkach, zdrowych, naturalnych produktach. U osób trenujących idealnie sprawdzają się masaże oraz sauna. Wspomaga to rozszerzanie naczyń krwionośnych i zwiększenie przepływu krwi. Ponadto nasze ciało poczuje się zrelaksowane, odprężone, a tym samym regeneracja przebiegnie szybciej.